La Llegenda de Manco Capac i Mana Ocllo

Els educadors i educadores d’AMELL, han iniciat un projecte que  es denomina,  CONTES D’ARREU DEL MÓN i consisteix en contes de diferents països explicats en català i en el idioma nadiu del país on pertany el conte. Aquest any el Cicle s’ha iniciat amb la Llegenda de Manco Cápac i Mama Ocllo,  aquesta llegenda la va donar a conèixer l’Inca Garcilaso de la Vega (1539 – 1616). cronista que va ser fill d’un capità espanyol Sebastián Garcilaso de la Vega i de la ñusta Isabel Chimpu Ocllo, néta de Túpac Yupanqui. La família materna de l’Inca Garcilazo de la Vega que pertanyia a la noblesa inca va ser la que li proporciona informació de primera mà sobre els orígens del poble inca. Aquesta llegenda esta recollida en Los Comentarios reales de los incas o Primera parte de los comentarios reales que és un libre històrico-literari  i va ser publicat  en Lisboa en 1609. Aquest Llibre tracta de l’historia, les costums i  les tradicions del Antic Imperi Incaico.

Intercularitat i valors

Aquesta llegenda, explica que el  Deu Inti Viracocha va enviar als seus fills a crea la terra  i va enviar tres manaments sagrats per que siguin escampats per tota la terra:

AMA SUA: no  has de robar.

AMA LLULLA: no has de dir mentires .

AMA QUELLA:  no has de ser gandul.

Duració: 45” Narració 10” demostració musical 10” ball conjut

Desenvolupament: Conte teatralitzat amb ajuda de pictogrames o bits de Mama Ocllo i Manco Capac.

La Narradora es presenta caracteritzada amb vestimenta típica de la muntanya del Altiplà. Al finalitzar la narració del conte hi ha una petita demostració de musica llatinoamericana amb instruments autòctones con el Xarango i la Kena. El conte finalitza amb un ball tradicional conjunt de nens pares i narradora. Per tancar el conta contes, es va entrega de un penjoll amb les consignes inques.

Requeriment tècnics: Punt de llum, per connexió d’equip. Taula petita

Edat:  Nens/es a partir de 4 anys

LA CABANA DELS BONS AMICS

Els protagonistes d’ aquest conte són tres bons amics: un conill, un cabirol i un esquirol que viuen en una cabana enmig del bosc. Junts es preparen per a l’arribada de l’hivern, però un imprevist posarà a prova la seva supervivència, que superaran amb l’ajut d’altres animals del bosc. Es tracta d’un conte per prendre consciència de la importància de col·laborar i de treballar en equip.

El conte una eina per l’adquisició de valors

Duració: 45” Narració 10” demostració musical 10” ball conjunt

Desenvolupament: Conte teatralitzat amb ajuda de ninots de roba.

La Narradora es presenta caracteritzada amb vestimenta divertida de diferents colors acompanyada d’una caixa d’on sortiran els diferents animalons.  Al finalitzar la narració del conte hi ha una petita demostració de i un jocs cooperatiu. Per tancar el conta contes, es farà l’entrega de un penjoll amb les consignes de cooperació.

Tanga i el Gran Lleopard

Seguint amb el cicle de contes d’arreu del món promoguts per l’associació AMELL, i amb col·laboració conjunta de  l’Associació Senegalesa de Lleida i Comarques  explicarem les característiques d’Àfrica

Tanga i el Gran Lleopard de Roberto de Malo i Fco. Mateo endinsen als nens i nenes de Lleida en un  món de valors, igualtat  i coratge.

Interculturalitat i igualtat de gènere

Es una història divertida i sorprenent amb la força visual d’unes il·lustracions que ens traslladen a un món gairebé cinematogràfic. Explica l’educadora Esther Florensa, “Amb la motivació de fomentar la interculturalitat i la bona relació de les persones, buscant sempre la cohesió social de la cuitat, i la meva admiració i amor per aquest continent, l’Àfrica, van fer que aquest llibre arribés a les meves mans.

Aquest conte ens parla de la fortalesa mental, del coratge i de la valentia de les dones. De la igualtat entre els dos sexes. I del fet que molts cops la destresa i la intel·ligència guanyen a la força i a la violència.

tanag_2

Duració: 45” Narració 10” demostració musical 10” ball conjunt

Desenvolupament: Conte teatralitzat amb ajuda d’imatges digitals objectes nadius del continent africà.

La Narradora es presenta caracteritzada amb una vestimenta del continent Africà, divertida, de diferents colors acompanyada d’una persona d’Àfrica.
Al finalitzar la narració del conte hi ha una petita demostració d’ un ball natural del continent Africà i es presentarà un instrument musical.

Variant: Es pot realitzar una manualitat relacionada amb el conte.

Requeriment tècnics: Punt de llum, per connexió d’equip. Projector, taula petita

Edat:  Nens/es a partir de 4 anys